Rycerzowa z Soblówki

Podczas gdy Zakopane w sierpniu przeżywa oblężenie, w Beskidzie Żywieckim są miejsca, gdzie na szlaku można minąć zaledwie kilka osób. Jak Piękna… tzn. Wielka Rycerzowa. Uwierzycie?

Dzień 1. Żółtym szlakiem z Soblówki

Wakacje, a szczególnie okolice 15 sierpnia, to czas, kiedy rusza szturm na najpopularniejsze szlaki w Zakopanem. Tymczasem są w polskich górach miejsca, gdzie nie trzeba czekać w kolejkach, stresować się czy podążać na szczyt w tłumie. Jak na przykład Beskidy, a konkretnie Wielka Rycerzowa w Beskidzie Żywieckim, skąd przy dobrej widoczności – jeśli ktoś bardzo za nimi tęskni – też można zobaczyć Tatry.

O Rycerzowej napisano dużo i wszystko potwierdzam: że to jedno z najpiękniejszych i najmniej tłumnych miejsc w Beskidach, z cudownym widokiem i urokliwą Bacówką PTTK, że „prąd tu raczej bywa, niż jest”, a z „komórki nie zawsze tu skorzystasz” (NPM). Jak się dostać do tego górskiego raju?

Na przykład z Rycerki Dolnej czerwonym szlakiem, z Ujsoł zielonym lub z Soblówki, gdzie my zaczęliśmy wędrówkę spod parkingu pod drewnianym kościółkiem pw. Niepokalanego Poczęcia NMP. Tu możliwości są dwie: szlak żółty lub czarny – oba zaprowadzą nas na Rycerzową w 1.45 godz.

Szlakiem żółtym idziemy prosto przed siebie, początkowo szeroką ścieżką szutrową, następnie, po przejściu strumienia, zarośniętą wąską ścieżyną pośród krzewów jeżyn. Na ten dzień prognoza zapowiadała się jak na koniec świata, nawałnice z gradem… i chociaż zagrzmiało tylko raz, i to gdzieś w oddali, motywacja i siła w nogach była jakby większa. Dzięki temu szybciej udało się dotrzeć do Bacówki PTTK na Rycerzowej. Zboczyliśmy nawet na zielony szak, żeby przejść przez Małą Rycerzową:

Mała Rycerzowa, widok na bacówkę
Widoki na Małej Rycerzowej
Widok na halę na Wielkiej Rycerzowej
W drodze do Bacówki przez Małą Rycerzową

Gdy zbliżaliśmy się do Hali Rycerzowej, widmo burzy rozwiało się już zupełnie, więc przed rozbiciem namiotu poszliśmy jeszcze na szczyt Wielkiej Rycerzowej, jakieś 20 minut od Bacówki. Niepozorne to miejsce, żadnych tablic i wielkich znaków (podobno kiedyś takowe tam były). To jednak Bacówka i jej okolice są gwoździem programu.

Bacówka PTTK na Hali Rycerzowej

Bacówka powstała w ramach projektu budowy kameralnych schronisk w górach w latach 70. W czasach rajdów i wszelkich zjazdów schroniska te (między innymi na Maciejowej i na Krawcowym Wierchu) były raczej nastawione na indywidualnego, doświadczonego turystę, któremu trzeba tylko tyle i aż tyle, by odpocząć i zregenerować się do dalszej wędrówki.

Bacówka na Rycerzowej

Dziś Bacówka nadal pozostaje miejscem kameralnym, ale oferuje znacznie więcej niż ówczesne skromne warunki – odbywają się tu turnieje siatkówki, wieczory „Gitarą i grulem”, a na bardzo strudzonych czekają hamaki. Jest tu też pole namiotowe, gdzie znaleźliśmy schronienie.

Wielka Rycerzowa

Namiot rozbity pod schroniskiem na Rycerzowej
Nasz namiot pod Bacówką

Dzień 2. Niebieskim szlakiem do schroniska na Przegibku i do Soblówki

Na Hali Rycerzowej, powyżej schroniska, znajduje się rozwidlenie szlaków. Wybraliśmy jako następny punkt Schronisko PTTK na Przegibku, skąd jak zapewnia znak, niebieskim szlakiem dojdziemy tamże w 1.20 godz. Szliśmy i szliśmy, ale drogi nie ubywało i przejście zajęło nam ok. 1.45 godz.

Niebieski szlak jest wąski i sporo tu przedzierania się przez zarośla jeżyn (trochę udało się podjeść w marszu). Mnóstwo tu poprzewracanych drzew, konarów, a dodatkowo dość stromo. Od miejsca zbiegu ze szlakiem czerwonym do schroniska PTTK na Przegibku jest już rzut beretem. Najpierw jednak polecam zajrzeć do urokliwej kapliczki (odbicie w lewo niedaleko schroniska… I tak – droga prowadzi przez czyjeś podwórko) i kupić przepyszny serek owczo-kozi w pobliskiej bacówce. Dowiadujemy się tu, że owce, które rano przemaszerowały przez Rycerzową, mają w nim swój udział.

Widok na kapliczkę na Przegibku
Warto zawędrować do kapliczki pod Przegibkiem
Widok na kapliczkę na Przegibku od frontu
Kapliczka znajduje się nieopodal schroniska
Widok na polanę pod schroniskiem na Przegibku
Polana pod schroniskiem

Ze schroniska na Przegibku udajemy się początkowo szerokim zielonym szlakiem (kierunek Rycerka Dolna), a następnie dajemy nura w prawo, za strzałką. I znowu jest wąsko i jeżynowo i przede wszystkim… długo. Chwilowo idziemy drogą asfaltową, mijamy parę domków letniskowych i odbijamy w lewo na Mladą Horę. Wznosimy się dość szybko kamienistym podejściem, ale niebawem znów zmienia się w ścieżynkę – miała tu miejsce jakaś wycinka, jest błotniście i grząsko.

Tak docieramy do skrzyżowania ze szlakiem zielonym na przełęczy Kotarz i idziemy ścieżką lekko w prawo. Dalej lepiej zachować czujność, bo oznakowanie staje się niejasne. Może zwiodło nas piękno przyrody? Zatrzymaliśmy się nawet na chwilę, by podziwiać uciekającą sarnę. A później… zeszliśmy w dół korytem strumienia, a nie szlakiem. I to dość stromo, przez powalone drzewa i błoto. Zaniepokoił nas brak znaków i coraz piękniejsze błoto na moich nogach. Powrót z dołu kosztował dużo energii.

Na szczęście po powrocie do miejsca, gdzie widzieliśmy ostatni znak, i odbiciu w prawo w niepozorną ścieżkę już bez dzikich przygód udało się dotrzeć do zbiegu szlaków niebieskiego i żółtego, by wrócić do Soblówki. I wiecie co… Nie zamieniłabym tych kilku godzin na stanie w kolejce pod Kasprowym 🙂

2 myśli w temacie “Rycerzowa z Soblówki”

1. […] Dla tych, których przeraża dystans na Turbacz, mam dobrą wiadomość – trasa prowadzi przez dwa schroniska – do pierwszego z nich, Schroniska PTTK na Maciejowej, można dotrzeć już w ok. 1.15 godz. bardzo spokojnego marszu. Przy dobrej widoczności idealnie widać stamtąd Tatry. Jeśli wydaje się Wam, że gdzieś już widzieliście takie miejsce, to macie rację – bliźniacze schronisko znajduje się w Beskidzie Żywieckim (zobacz: Rycerzowa z Soblówki). […]

Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )