Beskid Mały – szlaki i szczyty, na które warto się wybrać

Wyjazd w góry: ma być niedaleko, niezbyt męcząco i na jeden dzień. Gdzie jechać? Jeśli planujesz taką wycieczkę, to szlaki w Beskidzie Małym są dobrą opcją. Polecam szlaki łatwo dostępne ze śląskiego: na Leskowiec, Potrójną, Magurkę i górę Żar.

Leskowiec

Na ten niepozorny szczyt w Beskidzie Małym wybraliśmy się w listopadzie, gdy świat jeszcze nie słyszał o koronawirusie. Droga przez miejscowość Rzyki chyba bardziej utkwiła mi w pamięci niż sam szlak. Lubię takie swojskie miejsca bez śladu komercji, myślę, że dziś, gdy intuicyjnie szukamy odosobnienia, chyba nawet jeszcze bardziej. Auto zostawiliśmy pod kościołem św. Jakuba, droga wzdłuż rzeczki Wieprzówki zaprowadziła nas do miejsca, w którym zaczyna się czarny szlak. Nie jest on ani widokowy, ani przesadnie męczący. Idziemy przez las ok. 1,5 godziny, może krócej. Schronisko na Leskowcu mieści się na 890 m n.p.m. Widoki z samego Leskowca są całkiem przyjemne, a z kapliczki powyżej udało się nawet wypatrzyć z daleka tatrzańskie szczyty.

Leskowiec, Beskid Mały

Potrójna

Potrójna i tamtejsza chatka bardzo mnie ciekawiły. Co chwilę gdzieś na grupach górskich na Facebooku pojawiała się ta nazwa i z ciekawości wybraliśmy się tam początkiem marca. Nie wiedziałam jeszcze wtedy, że to będzie ostatnie wyjście przed zamknięciem lasów, gór i swojej własnej osoby w domu. Pewnie dlatego nie doceniłam widoków, ciszy, pustych ścieżek czy nawet zalegającego tu i ówdzie śniegu. Trasa na Potrójną jest długa, ale nie męczy. W samej chatce można było kupić kawę, herbatę czy drożdżówki. Koniecznie muszę odwiedzić to miejsce przy bardziej sprzyjającej aurze. Marzec to jednak mało wdzięczna pora. Żółty szlak, który wybraliśmy, prowadził z Targanic. Co ważne: był praktycznie pusty. Czas przejścia: ok. 2 godzin.

Szlak na Potrójną, Beskid Mały

https://mapa-turystyczna.pl/map/widget/route/h1l0p0/auko.html Trasa do: Chatka na Potrójnej | mapa-turystyczna.pl

Magurka Wilkowicka

Zielony szlak z Bielska-Straconki to również dobra opcja na szybką wycieczkę. Półtorej godziny dzieli nas od schroniska, w którym próbowaliśmy pysznej żebroczki.

Beskid Mały, Magurka
Beskid Mały, Magurka Wilkowicka

Można poprzestać na dotarciu w okolice schroniska albo z Magurki Wilkowickiej wybrać się do Międzybrodzia Bialskiego. Trasa powrotna daje jednak w kość. Pamiętam, że wracając, dziwiłam się, że w Beskidzie Małym są takie podejścia. Nie jest to więc opcja na pierwsze wyjście w góry po dłuższym czasie ani trasa spacerowa, natomiast sama wycieczka ze Straconki na Magurkę nie wymaga aż tyle wysiłku.

Międzybrodzie Bialskie

Góra Żar

Góra Żar (761 m n.p.m.) to jedno z tych miejsc, w które pewnie nie wybrałabym się w zwykły weekend przy murowanej pogodzie. Powody są dwa: piękne widoki i łatwa dostępność miejsca kolejką linową. Suma tychże przekłada się na liczbę turystów. Ale w 2020 roku mało co jest zwykłe. Słysząc od rana krople deszczu dobijające się do okien, pojechaliśmy na górę Żar, żeby w razie czego oszczędzić sobie długiego powrotu z odległych miejsc. Czerwony szlak, którym wędrujemy od Zapory w Porąbce, choć oszacowany na 1,40 minut, udało się przejść w minut 45. Super? Chyba nie… Nie było to aż tak łatwe podejście po tygodniach aktywności ograniczonej do spacerów i jazdy na rowerku stacjonarnym. Z góry Żar spoglądamy na Jezioro Międzybrodzkie w dole, szybowce w górze i niestety, wielu ludzi dookoła. Dużo spokojniej jest w drodze do Kiczery (dodatkowe 40 minut), skąd rozciąga się widok na zbiornik wodny Elektrowni Porąbka-Żar.

Góra  Żar

Dziękuję za odwiedziny!

Dołącz na Facebooku i Instagramie!

Published by

urodapodrozy.blog

Filolog i fotograf amator, podróżuję, szukając piękna. Staram się odkrywać i opisywać miejsca niezwykłej urody.

5 myśli w temacie “Beskid Mały – szlaki i szczyty, na które warto się wybrać

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )