Rysianka

Hala Rysianka – z Boraczej przez Lipowską, czyli wędrówka przez 3 hale

Hala Rysianka nie bez powodu jest nazywana jednym z najpiękniejszych miejsc (jeśli nie najpiękniejszym) w Beskidzie Żywieckim. Liczne szlaki turystyczne w tym rejonie tworzą gęstą sieć, która daje wiele możliwości zaplanowania widokowej wędrówki. Jedną z opcji jest wyprawa po słynne jagodzianki przez trzy hale Beskidu Żywieckiego: Boraczą, Lipowską i Rysiankę właśnie. Wędrówkę zaczynamy w Żabnicy.

Żabnica-Skałka – Hala Boracza – Hala Lipowska – Hala Rysianka – Rezerwat Romanka – Żabnica-Skałka

Na halę Rysianka z Żabnicy-Skałki

Startujemy w Żabnicy-Skałce, która jest też naszym celem, bo w ciągu dwóch dni zamierzamy zakreślić na mapie pętlę. Auto zostawiamy na parkingu w Żabnicy-Skałce i ruszamy czarnym szlakiem w stronę Hali Boraczej. To łatwa, nieznacznie wznosząca się trasa, która początkowo prowadzi asfaltem, później leśną ścieżką. Mało widokowa, ale bardzo przystępna, jeśli ktoś chce szybko dostać się do celu numer jeden, którym jest Hala Boracza. W jej okolice docieramy po około godzinie spokojnego marszu. Hala Boracza znajduje się na wysokości 866 m n.p.m., a tamtejsze schronisko słynie z „firmowego” wypieku, jakim są ponoć najlepsze na świecie jagodzianki (degustacja jeszcze przede mną). Tym razem odmawiamy sobie tej przyjemności – liczę na przepyszne jagodzianki w schronisku na Rysiance, więc odbijamy od razu w lewo w stronę polany Cukiernica. Jakkolwiek pod Boraczą (łatwo dostępną, więc i tłumnie odwiedzaną) trudno o chwile samotności, tak wyżej, i owszem – wyciągamy się na chwilę na polanie, by za moment ruszyć dalej zielonym szlakiem w stronę hali Rysianka.

Beskid Żywiecki, hala Cukiernica
Hala Cukiernica, Beskid Żywiecki

Zielonym szlakiem do Hali Lipowskiej

Pisząc „podróż przez 3 hale” , chyba pomyliłam się w rachunkach. Po drodze jest jeszcze przecież owa urokliwa hala Cukiernica, a nad nią, na wysokości 956 m n.p.m. znajduje się interesujące nas rozwidlenie szlaków. Czarny szlak prowadzi ostro do góry, w stronę Redykalnego Wierchu i pięknej, rozległej Hali Redykalnej (która prędko została przechrzczona w trakcie innej podróży na „Radykalną”. Stamtąd żółtym szlakiem także można powędrować w stronę Rysianki (dlatego właśnie tak bardzo lubię te okolice, opcji jest tu naprawdę wiele!). Tym razem zmierzamy dalej zielonym szlakiem, który może tak widokowy nie jest, ale za to można tu zasmakować odrobinę tej legendarnej dzikości Beskidu Żywieckiego.

Zielony szlak na Rysiankę prowadzi wąską, leśną ścieżką, co i rusz zaciekawiając jakąś kapliczką czy wzorami ułożonymi z mchów czy korzeni. Czas przejścia z Hali Boraczej do Lipowskiej to około 2 godzin. I wydawać by się mogło, że od celu dzieli nas tylko szybki spacer, 10-15 minut, ale nie… Pojawia się stado owiec, obok którego nie sposób przejść obojętnie. Jesteśmy niedaleko schroniska PTTK na Hali Lipowskiej słynącego z pysznej domowej kuchni, a poniżej znajduje się bacówka, spod której dobiega do nas energiczne beczenie przeplatane brzękiem dzwonków.

Hala Rysianka – najpiękniejsza w Beskidach?

Rysianka wznosi się na 1322 m n.p.m. Nie na tyle wysoko, by wejście na nią od strony Żabnicy mogło bardzo zmęczyć, jednak wystarczająco, żeby zaoferować najpiękniejsze chyba widoki w tej części Beskidu (a może i w Beskidach w ogóle?). „Rysianka” to dla mnie świeżo wypiekane jagodzianki, kawa z widokiem na grań Tatr na horyzoncie i morze chmur w dolinach.

To właśnie od noclegu pod schroniskiem na hali Rysianka rozpoczęła się moja przygoda z biwakowaniem w górach. Tamta majowa noc była równie zimna, co bezsenna. Dodatkowo podziałała na wyobraźnię historia o gawrze niedźwiedzia w okolicach sąsiedniej Romanki. To prawda, w Beskidzie Żywieckim żyją te drapieżniki, a także rysie (w Polsce wg różnych źródeł żyje ok. 200-400 okazów), którym popularna hala zawdzięcza nazwę.

Hala Rysianka
Rysianka

Schronisko Rysianka
Rysianka. Będzie coś z tych chmur?

Początki schroniska PTTK na hali Rysianka sięgają 1936 roku i ponoć było pomyślane jako budynek mieszkalny, nie turystyczny. Kawa z widokiem na Tatry czy Małą Fatrę – oto, co czekałoby na mieszkańca tych malowniczych okolic. Od 1955 budynek funkcjonuje formalnie w strukturach PTTK, zapewniając bazę noclegową dla 50 osób w dwóch budynkach (głównym i tzw. Betlejemce). Być może nie przeczytacie o tym na oficjalnej stronie, ale dopóki nie skosztowałam słynnych wypieków z Boraczej, muszę przyznać: jagodzianki z Rysianki nie mają sobie równych. Podczas letniego wyjazdu w tygodniu nie miałam okazji przypomnieć sobie ich smaku, ale pytajcie o nie w weekendy.

Rysianka widok ze schroniska

Wracamy przez rezerwat Romanka do Żabnicy

Powrót z Rysianki do Żabnicy zaplanowaliśmy szlakiem zahaczającym o prywatną stację turystyczną Słowianka (840 m n.p.m.). Od schroniska na Rysiance kierujemy się szlakiem początkowo trójkolorowym, a następnie czerwonym. Szlak prowadzi przez Rezerwat Przyrody Romanka, chroniący pierwotne tereny Puszczy Karpackiej.

Romanka, widok z Rysianki
Romanka, Beskid Żywiecki

To właśnie na tej trasie zainstalowane zostały jedyne poza Babią Górą beskidzkie łańcuchy, których istnienie – sądząc po dyskusjach w Internecie – budzi wciąż niemałe emocje. Ja jestem zdania, że przy deszczu, niepogodzie czy śliskiej skale złapanie się sztucznych ułatwień nie zaszkodzi. Szlak w stronę Żabnicy przez Słowiankę jest bardziej wymagający niż trasa z Lipowskiej przez Boraczą, w dół trzeba pokonać 697 m. Jednak to tutaj odkrywamy prawdziwe oblicze Beskidu Żywieckiego, pełnego tajemniczych leśnych zakamarków i bujnych paproci. Za stacją Słowianka (trochę wyludnioną w tygodniu) odbijamy na szlak czarny i schodzimy do Żabnicy. Przejście trasy z Rysianki do Żabnicy, z przerwami na zdjęcia, słodycze, zdjęcia oraz zdjęcia, zajęło ok. 3 godzin.